مرور روزنامه های کابل
 عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

 

چهارشنبه 30 – جون

  

روزنامه راه نجات درسرمقاله شماره امروزخود درمورد نقش کشورهای اسلامی در آوردن ثبات در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که کشورهای اسلامی می توانند در شرایط کنونی که افغانستان با دشواری های زیادی رو به روست، نقش بارزی ایفا کنند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که کشورهای اسلامی و مسلمانان در کشورهای مختلف جهان هرگز نپذیرفته اند که حضور غرب در افغانستان حق به جانب است، بلکه جنگ افغانستان را نا مشروع و همچنان حضور ناتو را در این کشور اشغالگرانه توصیف کرده اند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد روند مبارزه با طالبان و تندروان در پاکستان نیز تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که ایالات متحده درنظر دارد تا جنگ کنونی را که در افغانستان جریان دارد به پاکستان منتقل کند و به این ترتیب به اهدافی که در منطقه دارد، دست یابد.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود امیدواری ها به هدف برگزاری کنفرانس بین المللی کابل را منعکس کرده است.

این روزنامه گفته است که این کنفرانس می تواند روزنه یی به سوی صلح و سازنده گی درکشور باشد.

مقاله نویس گفته است که نیاز است تا جامعه بین المللی برای اجرای برنامه های مانند حکومتداری خوب، از بین بردن فساد اداری درکشور به چهارده تا پانزده ملیارد دالر نیاز دارد که باید از سوی جامعه جهانی تعهد شود.

روزنامه درعین حال درمورد فرمان رئیس جمهور کرزی درخصوص اجرای برنامه آشتی ملی درکشور نیز تبصره کرده و گفته است که ساختار های تازه یی در زمینه جلب و جذب مخالفین دولت افغانستان به پروسه صلح به اجرا گذاشته شود.

 

روزنامه باختر درمورد رد شدن دوتن از وزیرای پیشنهادی هزاره تبصره کرده و در این میان نظرات برخی از کارشناسان را منعکس کرده است.

این روزنامه گفته است که حتی برخی از نماینده گان هزاره در ولسی جرگه افغانستان که با جبهه متحد رابطه دارند، از دادن رای به این دو وزیر ابا ورزیدند.

به عقیده مقاله نویس، با این کار این عده از وکلا خواسته اند تا رئیس جمهور کرزی را تحت فشار قرار داده و رابطه رئیس جمهور کرزی را با قوم هزاره خراب بسازند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد روند مبارزه با فساد اداری در افغانستان نیز تبصره کرده و گفته است که هنوز در راستای مبارزه با فساد هماهنگی درستی وجود ندارد و به نظر می رسد که این روند تا هنوز مشکلاتی دارد که جلو موفقیت را می گیرد.

روزنامه به اظهارات روز گذشته لوی سارنوال افغانستان توجه کرده که از سفارت امریکا شکایت کرده است، مقاله نویس گفته است که یکی از نمونه های بارز آن همین مسئله شده می تواند.

 

روزنامه آرمان ملی نیز درمورد روند فساد اداری در افغانستان تبصره کرده و گفته است که مفسدین در این کشور مجازات نمی شوند.

این روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود گفته است که شعار های درخصوص مبارزه با فساد اداری سر داده می شود، اما به هیچ یک از این شعار ها عمل نمی شود.

آرمان ملی در زمینه انتقاد از حکومت درمورد فساد پا فرا تر گذاشته و گفته است که شماری از مفسدین توانسته اند با استفاده از حمایت مفسدین در داخل حکومت ، به خارج فرار کرده اند.

روزنامه درمورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه در افغانستان نیز تبصره کرده و گفته است که باید انتخاب خوب صورت گیرد.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که خود را نفروشید، بلکه شایسته ترین افراد را به هدف رسیدن به کرسی های ولسی جرگه انتخاب کنید.


June 30th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها